#FinEduVr - Game Jam ja virtuaalitodellisuuspelit

Aki Puustinen, Timo Ilomäki ja Jukka Sormunen

Virtuaalitodellisuus oppimisessa -hanke on toteuttanut tavoitteitaan pian kolmen vuoden ajan.
  1. Saa­daan ko­ke­muk­sia vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den elä­myk­sel­li­sis­tä op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­tä sekä tie­toa op­pi­jan ja opet­ta­jan roo­lis­ta op­pi­mis­pro­ses­sis­sa.
  2. An­taa opis­ke­li­joil­le ja opet­ta­jil­le vä­li­neet tuot­taa 360 -kuva- ja vi­de­o­ma­te­ri­aa­lia vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den alus­toil­le sekä mal­lin­taa tuo­tan­to­pro­ses­si.
  3. Pi­lo­toi­da vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den hyö­dyn­tä­mis­tä lu­ki­on oppi­ai­neis­sa, il­mi­öis­sä, tii­mi­kurs­seil­la sekä yrit­tä­jyys­kas­va­tuk­ses­sa.
  4. Ava­ta suo­ma­lai­sel­le kou­lu­tuk­sen ken­täl­le vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den toi­mi­joi­den, Ocu­lus Rift, Sony, Sam­sung, Goog­le, Val­ve sekä Mic­ro­soft, luo­mat elä­myk­sel­li­sen op­pi­mi­sen mah­dol­li­suu­det. Vuo­den 2015 ai­ka­na jo­kai­nen toi­mi­ja tuo mark­ki­noil­le ke­hit­ty­neet VR-la­sit
  5. Pi­lo­toi­da vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den mah­dol­li­suu­det oppi­lai­tos­ten mark­ki­noin­nis­sa. Esi­merk­kei­nä vir­tu­aa­li­set kier­to­kä­ve­lyt, op­pi­mis­ti­lan­tei­den si­mu­loin­nit, oppi­lai­tos­ten ta­pah­tu­mat.  Li­säk­si tuo­te­taan vir­tu­aa­li­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä.
  6. Jär­jes­te­tään opis­ke­li­joi­den yh­tei­söl­li­siä vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den op­pi­mis- ja peli­ta­pah­tu­mia, jois­sa tuo­te­taan omaa vi­de­o­ma­te­ri­aa­lia ja ana­ly­soi­daan op­pi­mis­ko­ke­mus­ta. Jär­jes­täm­me opis­ke­li­joi­den kans­sa val­ta­kun­nal­li­set vir­tu­aa­li­op­pi­mi­sen la­nit.
  7. Yri­tys­kump­pa­nei­den Sam­sung ja Edu­tuk­ku tu­el­la tut­ki­taan Sam­sung Gear VR -vir­tu­aa­li­la­sien mah­dol­li­suu­det op­pi­mi­ses­sa ja op­pi­lai­den 360-kuva- ja vi­de­o­ma­te­ri­aa­lin vir­tu­aa­li­se­na op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­nä. Sam­sun­gin uu­sim­mat äly­pu­he­li­met sekä VR-la­sit luo­vat yh­des­sä elä­myk­sel­li­sen vir­tu­aa­li­maa­il­man.
  8. Hank­kees­sa tut­ki­taan myös edul­lis­ta Goog­le Card­bo­ard -kon­sep­tia, jos­sa äly­pu­he­lin asen­ne­taan noin 15 eu­roa mak­sa­viin ke­hyk­siin ja la­da­taan il­mai­sia Goog­le Card­bo­ard -so­vel­luk­sia Goog­len Play-kau­pas­ta.

Yksi Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­man Fi­nE­duVR-hank­keen pe­da­go­gi­sis­ta mie­len­kiin­toi­sim­mis­ta to­teu­tuk­sis­ta ja toi­min­ta­ta­vois­ta on Kuo­pi­os­sa klas­sil­li­ses­sa lu­ki­os­sa kol­mes­ti vuo­des­sa jär­jes­tet­tä­vä Kuo­pio He­alth Game Jam ja Glo­bal Game Jam.

He­alth Game Jam -ta­pah­tu­ma yh­dis­tää am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun pe­lin­te­ki­jät ja koo­da­rit 48 tun­nin peli­ta­pah­tu­maan yh­des­sä lu­ki­o­lais­ten kans­sa. Ta­voit­tee­na on ke­hit­tää pe­le­jä an­ne­tus­ta tee­mas­ta, esi­mer­kik­si tä­män vuo­den maa­il­man­laa­jui­se­na tee­ma­na oli trans­mis­si­on, ja sen pa­ris­sa ah­ke­roi yli 800 Game Jam -ta­pah­tu­maa ym­pä­ri maa­il­maa. Kuo­pi­os­sa Game Jam on pi­det­ty vuo­des­ta 2011, vii­mei­set nel­jä vuot­ta ta­pah­tu­ma on jär­jes­tet­ty Kuo­pi­on klas­sil­li­sen lu­ki­on ti­lois­sa. Hank­keen ta­voit­tei­den näkö­kul­mas­ta Game Ja­meil­la on to­teu­tet­tu Uni­ty-kie­lel­lä koo­dat­tu­ja  vir­tu­aa­li­to­del­li­suus­pe­le­jä HTCvi­ve-alus­tal­le.  Ta­pah­tu­mas­sa ra­ken­ne­taan tii­me­jä, jois­sa on eri­lai­sia roo­le­ja, ku­ten tii­min­joh­ta­ja, suun­nit­te­li­ja, graa­fik­ko, peli­muu­sik­ko. Lu­ki­o­lais­ten roo­li on täs­sä vai­hees­sa ol­lut seu­ra­ta, kuin­ka tii­mit toi­mi­vat ja mi­ten pe­le­jä ra­ken­ne­taan. Lu­ki­o­lais­ten roo­li on ol­lut an­taa pa­lau­tet­ta asi­a­kas­näkö­kul­mas­ta. Lo­puk­si tii­mit pi­tä­vät myyn­ti­pu­heen, joi­ta lu­ki­o­lai­set ovat kuun­te­le­mas­sa. Kat­so täs­tä vii­mei­sin Ga­me­Jam pit­caus 360 vi­de­o­na.

Tämä vuon­na ta­pah­tu­maan osal­lis­tui Muu­ra­men lu­ki­on kah­dek­san hen­gen VR-tii­mi, joka osal­lis­tui vii­kon­lo­pun ai­ka­na vir­tu­aa­li­to­del­li­suus­pe­lien pe­laa­mi­seen ja vie­rai­li­vat to­teut­ta­ja­tii­meis­sä. Kuo­pi­on klas­si­kas­ta on myös vuo­sit­tain osal­lis­tu­nut lu­ki­o­lais­tii­me­jä. Ta­pah­tu­ma on suun­nat­tu vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­des­ta kiin­nos­tu­neil­le lu­ki­o­lai­sil­le.  Ta­pah­tu­ma an­taa lu­ki­o­lai­sel­le nä­ke­mys­tä pe­lin­ke­hit­tä­mi­seen am­mat­ti­na, pe­li­koo­da­rin työ­hön, graa­fi­kon työ­hön, tii­mi­työs­ken­te­lyyn sekä ver­kos­toi­tu­mi­sen tär­key­teen ja HTCVi­ve-ym­pä­ris­tön käyt­töön vir­tu­aa­li­to­del­li­suu­den ko­ke­mi­ses­sa.

Tu­le­vis­sa Game Jam – vii­kon­lo­puis­sa lu­ki­o­lais­ten osuut­ta tii­mien jä­se­ni­nä li­sä­tään, lu­ki­o­lai­set an­ta­vat tii­mil­le pe­laa­jan nä­ke­mys­tä, toi­mi­vat tie­don­ha­ki­ja­na, jon­kun pie­nen pa­la­sen tuot­ta­ji­na (ma­te­maat­ti­nen peli – haas­teet, his­to­ri­an tie­don hyö­dyn­tä­mi­nen). Ensi ker­ral­la mu­ka­na on myös Lego-edu­ca­ti­on Lego-ro­bo­tin koo­daus­ta ja mie­hit­tä­mät­tö­mien len­to­lait­tei­den se­mi­naa­ri. Li­säk­si jat­ko­ke­hi­tyk­se­nä on Uni­ty-kie­len ope­tus­ta lu­ki­o­lai­sil­le.

Kat­so täs­tä vii­mei­sin #Fi­nE­duVr tii­min pi­tä­mä pre­zi esi­tys NOR­DEF­CO ADL se­mi­naa­ris­sa Tans­kas­sa.

http://bit.ly/nor­def­co_fi­ne­duvr

Uut­ta lu­ki­o­ta ra­ken­ta­mas­saLu­ki­oi­den ke­hit­tä­mis­ver­kos­ton jul­kai­su #14.4.2018